بازنمایی حقارت یا جوزدگی در جشنوارهای اروپایی/ حاشیههای فتوکال بازیگران «برادران لیلا» در کن
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۴۷۰۶
نوع پوشش بازیگران خانم فیلم «برادران لیلا» به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش اصلی جشنواره کن با حاشیه، تمسخر و انتقادات منفی فراوانی در فضای مجازی همراه بود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفتاد و پنجمین جشنواره کن امسال نیز به پایان خود نزدیک می شود و این در حالی است که در بخش اصلی مسابقه این جشنواره برای بردن نخل طلا، فیلم «برادران لیلا»ی سعید روستایی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران حضور داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فتوکال پیش از نمایش فیلم ها و حضور در فرش قرمز جشنواره، معمولا از حواشی رسانه ای هر سال این جشنواره است و حضور سینماگران ایرانی در این دو بخش به لحاظ پوشش و لباس هایی که بر تن دارند، متاسفانه با انتقاد بسیاری در فضای مجازی روبرو می شود؛ انتقاداتی که امسال نیز به بازیگران «برادران لیلا» وارد بود؛ بازیگرانی که با همسران خود در این فتوکال حضور داشتند که پوشش بازیگران خانم و حرکت غیر عرف نوید محمد زاده حداقل برای ایرانی ها (بوسیدن عاشقانه همسرش در بخش فتوکال این فیلم) از حاشیه های حضور این فیلم در جشنواره امسال کن بود.
تمسخر و انتقادات زیادی در فضای مجازی به لباس های ترانه علیدوستی (بازیگر فیلم برادران لیلا) و فرشته حسینی (همسر نوید محمد زاده که صرفا به خاطر همراهی به این جشنواره آمده بود) شده بود؛ شاید پوشیدن آخرین مد لباس و یا هر لباس برهنه و نیمه برهنه برای بازیگران خارجی عادی و نشانه ای از فرهنگ و شخصیت آنها باشد، اما وقتی سینماگری از ایران برای نمایش فیلم خود به جشنواره ای بین المللی می رود، قطعا نه تنها به عنوان نماینده سینمای ایران از او یاد می شود، بلکه ناخواسته یک بازنمایی از فرهنگ و تمدن یک کشور ارائه می دهد که نوع پوشش بازیگران ایرانی و حتی حرکات و صحبت های آنها با خبرنگاران در این جشنواره ها به شدت زیر ذره بین رسانه های داخلی و خارجی است که این حاشیه ها می تواند یک بازنمایی حقارت آمیز و یا باعث افتخار سینمای یک کشور باشد.
با نگاهی دقیق تر به جشنواره های معتبر سینمایی دنیا مانند اسکار، کن، ونیز، برلین و ... براحتی می توان آخرین مد لباس های بازیگران خانم را نظاره گر بود؛ جشنواره هایی که به مانند جامعه آمریکایی و اروپایی به جنس زن همانند یک ایزار و کالا برای دلبری و کام جویی مردان نگاه می کند و حالا در این جشنواره ها و فرش های قرمز آنها به اوج خود می رسد؛ نگاهی که معمولا برای مردان و پوشش آنها سختگیری های خود را دارد و سال هاست که بیشتر بازیگران هالیوودی با یک استایل خاص (کت و شلوار مشکی به همراه پاپیون) در این جشنواره ها حاضر می شوند.
اما متاسفانه برخی بازیگران و سینماگران ایرانی حاضر در این جشنواره ها نیز با یک جو زدگی حاکم بر جشنواره، سعی در همراهی با این فرهنگ خودنمایی دارند که معمولا با انتقادات منفی جامعه ایرانی همراه می شوند؛ انتقادات و تمسخری که امسال نیز دامن گیر بازیگران و همراهان فیلم «برادران لیلا» شده بود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: جشنواره ها برادران لیلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۴۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا مست عشق پای ستارگان ترکیهای را به سینمای ایران باز میکند؟
به گزارش همشهری آنلاین، طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیهکننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بیمسئله نبود.
فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.
اما اینها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیهای مثل هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، بنسو سورال، بوران کوزوم، سلما ارگچ، حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبتهای زیادی درباره آن شد.
حضور بازیگران ترکیهای در فیلمهای ایرانی البته به سالهای دور برمیگردد. در سالهای پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیهای در فیلمهای فارسی بازی کرده بودند. مهمترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.
دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلمهای ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیهای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.
پس از آن در دهه هشتاد فیلم اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دههی ۹۰ فیلمهایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقشهای فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.
اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلمها و سریالهای ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهدهدار بازی نقشهای اصلی یا دستکم پر رنگ در فیلمهای ایرانی شدند. فیلمهای مطرب، جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.
«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی میکرد که به واسطه سریالهایی که در آنها بازی کرده بود، برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.
«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خوانندهای قدیمی با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا میکند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلمهای موفق گیشه بود.
سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیهای، در آن بازی داشت.
حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمیاز سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیهای ساخته شدند، این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمیتواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.
در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمیتواند مشوقی برای ساخت فیلمهایی با حضور بازیگران ترکیهای قلمداد شود، اما میتواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن